Psychologia jest fajna!

Tytuł: "Focus- sztuka konecntracji jako ukryte dążenie do doskonałości"
Autor: Daniel Goleman
Typ: Psychologia


Hej! 


Właśnie skończyłam lekturę świetnej książki Daniela Golemana, pt: 'Focus- sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości'. Muszę przyznać że byłam zaskoczona tym, jak bardzo wciągnęłam się w jej świat. Nie zdawałam sobie sprawy, że książka z dziedziny psychologii może być taka ciekawa!



Tak, rzuciłam się na głęboką wodę. Nie ukrywam, że jest to dość "ciężka" ksiażka, której treść momentami mnie przerastała. Dziesiątki zagadnień naukowych z zakresu neurobiologii, fizyki i psychologii są ciężkim materiałem do przetrawienia dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z tego typu książkami- zwłaszcza w wieku 17 lat! No ale kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa. :) 


Mój chłopak (czytający tę książkę wcześniej) wpadł na pomysł wpisania mi głównej mysli tej ksiażki jako dedykację i naukę, którą zrozumiałam dopiero po skończeniu lektury.



'Bądź siłą umysłową tego świata' ?










To zdanie trafiło we mnie bardzo, ale nie do końca zdawałam sobie sprawę o co chodzi.



   Osobiście tą książkę potraktowałam jako wstęp i przewodnik, który miał mi pomóc w 'rozeznaniu' się w temacie z zakresu psychologii, ale ten przewodnik poprowadził mnie o wiele wiele dalej, poza granice moich wyobrażeń

.

  Książka opisuje proces uczenia się, poznawanie siebie i emocji innych, naukę skupiania się na swoich celach i coś, co autor nazwał SAMOŚWIADOMOŚCIĄ. Owa samoświadomość jest to bardzo rozbudowany system zachowań połączony z czynnikami zewnętrznymi takimi jak empatia, władza, samodzielne podejmowanie właściwych decyzji czy też praca w grupie. Autor pokazuje na przykładach różnych typów cech ludzkich wpływ samoświadomości  i skupienia (tzn. focus) na ich dalsze życie. Testowi poddane są dzieci jak i dorośli. Myślenie horyzontalne autora nakłania nas- czytelników do refleksji i zastanowienia się nad tym, czy naprawdę chcemy żyć tak jak do tej pory i swoim zachowaniem skazywać przyszłe pokolenia na klęskę.

   W książce poruszane tematy dotyczące funkcjonowania ludzkiego mózgu odpowiadają na pytania, których odpowiedzi znajdziemy w internecie. Przykładem może być to, dlaczego nasz umysł 'wędruje' i nie skupia się na rozmowie czy czytanym tekście, czy też dlaczego lepiej wychodzi nam czynność instynktowna niż planowana. 

  


Dzięki tej książce doszłam do wniosku, że warto dbać o swój mózg bo to on zapewnia nam szanse na lepszą przyszłość, a samodoskonalenie jest kluczem do sukcesu .


Komentarze

Popularne posty